Fru Dahls salg av følelser

3. des, 2011 av

Hun innrømmer at hun selger følelser mer enn varer. Nostalgi- og trendbutikken ”Fru Dahl” i Storgata på Fauske er en egenrådig opprører i den store kjedeverden.  Fru Dahl vil nemlig på sin egen måte skape bedre hverdager for folk.

Det er stort sett kvinner som fulle av inntrykk går mellom hyllene og bordene stappfulle av varer sortert etter farger. Gitte Dahl (44) har ikke sans for minimalismen og har 10 000 vareslag på 100 kvadratmeter. Serviser i gammelrosa og retro-grønn, lysestaker inspirert av 40-tallet, eller skilt med bokstaver skrevet på gammel-måten møter oss. De varene det går mest av er fargerike kopper, nye radioer kledd i 50-talls-drakt, og kost- og støvbrett i tre og med bust fra hestehår. Folk vil bort fra plasten og tilbake til bruksgjenstander inspirert av tidligere tider. Og de handler så det holder – i fjor omsatte Fru Dahl for nesten tre millioner.

 

Trebarnsmor i stedet for Sveits-eventyr

Gitte er utdannet blomsterdekoratør. Høsten 1990 avsluttet hun et vikariat i en svensk blomsterbutikk. Eventyrlysten var stor og hun ville gjerne hente impulser fra andre land før hun slo seg til ro, så hun kontaktet en blomsterhandler i Sveits som gjerne ville ansette henne i sin butikk.  Dessverre fikk han ikke lov til å engasjere mer utenlandsk arbeidskraft før etter nyttår, så Gitte måtte se seg om etter en annen jobb.

Skogholdt Blomster på Fauske hadde tilfeldigvis behov for en blomsterdekoratør, så da ble det Salten i stedet for Sveits. Her traff hun mannen i sitt liv, som hun har fått tre barn med.
-Jeg er så gammeldags at jeg valgte å bli hjemme med ungene lenger enn normalt, samtidig som jeg var fostermor, forteller Gitte.

Da hun skulle ut i jobb igjen begynte hun på Høgskolens vernepleierstudie, men fant ut at det ble mye å både være tilrettelegger hjemme og på jobb. Hjemme hadde hun en sønn med Tourettes syndrom, som på denne tiden trengte ekstra oppfølging.

 

Vil bestemme selv

Svaret på behovet for å gjøre noe nytt ble å starte sitt eget. Det ble ikke blomster denne gang, men en kombinasjon av form og farge – akkurat som i blomsterverden. ”Fru Dahl” så dagens lys for tre år siden, og kundene strømmet til. Ikke bare fra nærområdet Fauske, men de kom kjørende fra storbyen Bodø og tok toget fra Mo.  Hun hadde kanskje truffet blink med vareutvalget, midt i en butikkverden full av forutsigbare kjede-konsepter?

-Jeg vil bestemme selv hva jeg skal sette sammen og selge – da passer det dårlig med en kjede, sier Gitte som høsten 2011 åpner en ny avdeling i Bodøs største kjøpesenter City Nord, der kun noen få av de 92 butikkene er uten kjedetilknytning. Da hun utlyste ledige stillinger til den nye butikken, fikk hun over 110 søknader.

-Jeg tror det er mer populært å jobbe i en slik butikk enn på en kjedebutikk, sier Gitte, som i rekrutteringa av ansatte legger stor vekt på at de skal behandle alle kundene likt.

-Det skal være en egen ånd og atmosfære i butikkene mine. Alle kunder er like mye verd, uansett hva de har på seg eller hvor mye de har i lommeboka.

 

Økt selvfølelse med nye ting

   -Men trenger vi det du har her?

   -Nei du trenger det kanskje ikke, men mange mennesker får mer energi og blir gladere av å omgi seg med pene, men samtidig nyttige ting . Det er med å skape en helhet som kan gi en bedre hverdag. Jeg personlig føler en indre ro og harmoni når jeg har det vakkert rundt meg, sier fru Dahl som også har nettbutikk og gjerne skriver blogg om tingene hun selger og om hvordan en kan dekorere med dem.

-Jeg elsker å skrive, men nå har det vært lite blogging fordi butikken har krevd så mye, sier Gitte som faktisk har forholdsvis få gjenstander i familiens egen bolig. Hun har behov for pause fra ”ting”.

-Jeg er heldig som har en stabil familiesituasjon, og har vært gift med kjæresten min i snart 20 år.  På tross av dette er jeg glad i endringer og utfordringer, og utvider gjerne varesortimentet eller åpner en ny butikk.  Så blir det i hvert fall forandringer i jobbsituasjonen, smiler hun fra den lille stolen på det ikke altfor trivelige bakrommet  i butikken. Det er nemlig ikke her hun henter krefter.  Det gjør hun i møte med den atmosfæren som skapes mellom tingene og menneskene som ser dem i butikken.

 

 

 

Sju kjappe

1.      Nevn de tre beste tingene med nord.
Lyset, folkelynnet og naturen.

2.      Hvordan er hjemplassen din om 15år?
Siden vi nå har fått bedre trafikk-kommunikasjon til Bodø, vil flere mennesker velge å bosette seg på Fauske. Vekst i befolkningen vil føre til økning i servicenæringen slik at de tomme butikklokalene vil fylles opp igjen. Kommunen har fått eget kulturhus, – noe som fører til større kulturtilbud.

3.    Hva er det første du tenker når du hører ordet ”Nordområdene”?
Fargerike folk med mye natur rundt seg – en natur som former menneskene som bor her.

4.      Hva må gjøres for at flere skal velge et liv i nord?
Jeg tror folk selv må gjøre noe og ta tak i egen hverdag. Se på bygda Valnesfjord og hva de får til der. Mye engasjement og vilje i lokalsamfunnene vil gjøre at flere ønsker å bosette seg der.

5.      Hva kan DU bidra med for et bedre nord?
Jeg har folk i arbeid og bidrar til flere arbeidsplasser. Jeg bryr meg om mine medmennesker og håper at min geskjeft kan være med på å skape bedre hverdager for flere.

6.      Hvor viktig er ditt nettverk?
Jeg trenger impulser fra folk og har behov for at noen trenger meg og jeg trenger dem.  Jeg er avhengig av å forholde meg til andre – derfor er et stort nettverk veldig viktig.

7.      Hva brenner du for?
At folk må være mer ærlig og direkte med hverandre. Bygdetrollet må bort – det er for mange som ikke har omsorg og respekt for hverandre. Det ønsker jeg en endring på.

 


Relaterte innlegg

Tagger

Del dette

Legg igjen en kommentar