Gjesteblogger Ingeborg Volan med tre tips for bruk av sosiale medier i reiselivet

22. mar, 2012 av

Bilde fra vakre Ekkerøy i Varanger (Foto: Ingjerd Tjelle)

Å markedsføre seg i sosiale medier kan virke uoverkommelig, særlig for en liten bedrift. Men det er ikke noe stort hokus-pokus hvis du forholder deg til tre enkle råd:

1)      Tenk på hvem kundene dine er. Og bruk de kanalene de forholder seg til.
Har du mange stamgjester eller «gjengangere» på kundelista, bør du prøve å forsterke relasjonen til dem. Hvis mange av dem bruker Facebook – ja, så bør du sannsynligvis opprette en Facebook-side for destinasjonen din. Hvis de er ivrige brukere av YouTube, er det kanskje smartere å få lagt ut noen gode videoer.

Består kundekretsen av mer tilfeldig besøkende, bør du legge innsatsen der de leter etter informasjon. Følg med på anmeldelser av destinasjonen din på nettsteder som TripAdvisor og takk for respons, du kan eventuelt svare (saklig) på kritikk. Jobb også med å lage innhold som blir enkelt funnet av Google og andre søkemotorer, slik at de som søker etter reisetilbud finner deg. Søkemotoroptimalisering er enkelt forklart her.

 

2)      Få nettet og resten av driften til å spille sammen.
Hvis du har funnet ut at TripAdvisor og liknende anmeldelser på nettet er viktig for dine kunder, bør du fortelle dem at du vet det, og at du setter pris på tilbakemeldingene deres. Du kan henge opp et skilt med «Gi oss en anmeldelse på TripAdvisor» eller snakke med kundene om muligheten for en anmeldelse før de forlater deg.

Hvis du pleier stamkundene dine på nettet, kan du oppfordre både gamle og nye besøkende til å «like» siden deres på Facebook for å holde seg oppdatert. Du kan også oppfordre dem til å «sjekke inn» hos deg på Facebook når de er der, da ser også alle Facebook-vennene deres hvor de er. Og be dem gjerne om å laste opp sine bilder, fortelle om sine beste opplevelser hos deg eller på andre måten dele opplevelsen hos deg på nettet, sånn at ordet sprer seg.

 

3)      Ikke slit deg ut!
Ofte kan det virke som om alle andre er superproffe markedsførere og ikke gjør annet enn å eksperimentere med nyvinninger som Instagram eller Pinterest. Men gjør deg selv en tjeneste og ikke hopp på alle nye tjenester som finnes på nettet (hvis du ikke synes det er veldig gøy, da – det er selvsagt en helt annen sak).
Finn ut hva dine målgrupper er opptatt av, og vær til stede og plei relasjonene med dem i de kanalene de bruker. Finn ut hva som er interessant for dem, og snakk mer om det. Gjør mer av det som virker, og dropp det du ikke får noen effekt av.

 Lykke til på nettet!

 

Legg igjen en kommentar